v 11+6

BLOD!

Igen, aldrig ska man få pusta ut!! =(


Vaknade i går morse och upptäcker till min stora fasa att det droppar färskt blod när jag sitter på toaletten. Inte mycket annat att göra än att hoppa i kläderna och åka in till gynakuten igen.


Väl där fick vi vänta ca två timmar och blödningen avtar under den tiden. När vi får träffa läkaren så säger han när han undersöker mig att han inte ser någon blödning, bara lite rester av färgade flytningar. Sedan är det dags för VUL, skärmen är vinklad så att det speglar sig och jag ser ingenting. När läkaren äntligen slutar se så bekymrad ut och istället börjar prata så fick jag be honom att vrida skärmen lite så att jag också fick se. Han visade oss en liten pyttebebis som for runt som en liten tok. Jag blev så klart jätteglad men hör läkaren säga något om att nu ska vi bara få in hjärtfrekvensen också och det kan ju vara lite knepigare ibland. I min hjärna hinner jag tänka " men gud, kan fostret röra sig fast hjärtat inte slår, lever det bara med hjälp av navelsträngen då eller". Så var så klart inte fallet och bara sekunden efter så syns hjärtat som slår så fint.


Precis som förra gången så kommer inte blödningen från där fostersäcken sitter utan från ett annat ställe i livmodern. Läkaren säger att så länge det finns en blödning i livmodern så ökar risken för sammandragningar och jag är därför sjukskriven tills nästa torsdag då jag ska på inskrivning på MVC. Han avslutar med att säga att kommer det mer blod eller om jag får ont så ska jag komma in igen.


Ganska lättade med ändå oroliga över att han var så allvarlig går vi ut från akuten och jag går på toa innan vi ska åka. Då droppar det blod igen, säkert därför att läkaren var där och petade. Det slutar dock väldigt snabbt även denna gång. Vi åker hem, jag springer på toa stup i kvarten och det kommer inte en gnutta blod. Men sedan på eftermiddagen när jag står och lagar middag så känner ju hur det riktigt rinner och mycket riktigt, det kom ytterligare en "dos" med blod. Det konstig är att det verkligen kommer i stötar och sedan inget mer efter det. När jag gick på toa innan vi skulle sova på kvällen så droppade det igen men sedan dess har det inte kommit en droppe. Bara väldigt sparsamt med ljusbrunt när jag torkar med, skönt!


Ringde min MVC idag och dom lovade att boka en extra ultraljudstid åt mig ganska snart så att vi får kolla så att allt ser bra ut.  Jag blev jätteglad då jag trodde att jag skulle vara tvungen att tjata, böna och be för att få deras hjälp. Den gulliga sköterskan sa tom "- Alla graviditeter är ju värdefulla men en ivf graviditet är ju alltid extra värdefull så det är klart att du inte ska oroa dig i onödan". Dom väntar bara på mina journaler från akuten så ska de ringa mig med en tid sedan, skönt!


Själv kan jag inte göra annat än att krama min lilla lycko-voododocka och hoppas på det bästa.

Håll en tumme eller två för oss är ni snälla!


Kommentarer
Postat av: trogen följeslagare

Hua hua va läskigt men ack så bra besked :-)



Ta det lungt, inget dåligt samvete mot jobb osv för inget av det betyder något i längden men det är jag övertygad om att du redan vet .-)



Kram

2009-04-15 @ 09:04:08
Postat av: M

Usch vilken upplevelse. Skönt att allt såg bra ut.

m.

2009-04-15 @ 23:40:08
URL: http://www.ivf-resa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0